Torontolla yksi maailman tunnetuimmista kannattajista – “Vaikutus vuodessa 440 miljoonaa dollaria”

Kanadalainen räppäri on ollut tulessa tämän kauden NBA-finaaleissa. @All Over Press

Tilaa Elmo tästä edulliseen tarjoushintaan!

Ensin oli Vince Carter. Hänen donkkinsa, hänen valovoimaisuutensa, ja hänen isot lenkkaridiilinsä.

Jo Carter oli erona NBA:n kahden 90-luvun puolivälin uuden kanadalaisseuran, Toronto Raptorsin ja Vancouver Grizzliesin, välillä. Grizzlies lähti vain kuuden kauden jälkeen Memphisiin, kun taas Raptorsista on kehittynyt hyvä NBA-seura, jolla on pudotuspelijatkumoa ja selkeä suosio kaupungissaan.

Carterille kumarrettiin Torontossa. Hän oli Raptors-vuosinaan (1998–2004) tuomassa NBA-viboja NHL-kaupunkiin. Urbaania yökerhokulttuuria, lenkkariskeneä, koriskenttiä.

Juuri siitä kulttuurista ammensi myös vuonna 1986 syntynyt torontolaispoika nimeltään Aubrey Drake Graham, joka jumaloi Vince Carteria. He kohtasivatkin aikoinaan, kun Carter antoi pelaajatunnelin luona seisoneelle pojalle hikinauhansa. Sattumoisin siinä kohtasivat samalla Raptorsin ensimmäiset suuret kasvot – ja sen tulevaisuuden kasvot. Siitä nuoresta Raptors-fanista tuli nimittäin Drake-nimellä maailman suurimpia hiphop-artisteja ja yksi NBA:n kovimmista ja erilaisimmista taustavaikuttajista.

Drakesta tuli 2013 ihan virallisesti Toronto Raptorsin maailmanlaajuinen lähettiläs. Sittemmin Drake on pyörinyt paljon seuran lähellä. Hänellä on jopa oma, lähinnä symbolinen, paikkansa Raptorsin pukuhuoneessa.

Drake on ollut kehittämässä Raptorsin brändiä, seuran väriskaalaa, ja erikoispaitaa, joka on suunniteltu yhdessä Draken vaatemerkin October’s Very Ownin kanssa. Osa Raptorsin kotipeleistä kulkee myös Drake Night -teemalla.

Toronto on ylipäänsä Draken kaupunki. Hän on levykansia myöten edustanut ja mainostanut kaupunkiaan, jolta on sitä ennen puuttunut Kanadan ulkopuolella kulttuurikasvot. Jopa summaa on määritelty. On laskettu, että Draken vaikutus tuo Torontolle vuosittain 440 miljoonaa dollaria.

Kun kaikki hänen viisi albumiaan ovat menneet Yhdysvaltojen ja Kanadan listaykkösiksi, kun God’s Planillä on jo miljardi kuuntelukertaa Spotifyssa ja kun hänellä on yli 50 miljoonaa seuraajaa Instagramissa, edustaa Drake Raptorsille ovia aivan poikkeukselliseen näkyvyyteen.

Raptorsin uusi pelipaita julkistettiin taannoin Draken konsertissa, jolloin näkyvyys laajeni peruskoripallomarkkinoiden ulkopuolelle. Raptors olikin viime vuonna jo kahdeksantena NBA-joukkueiden fanituotemyynneissä.

Kovin verotus, NBA:n huonoin sää, Amerikasta katsottuna ulkomailla pelaaminen, rajamuodollisuudet. Toronto ei Kanadan ainoana NBA-paikkakuntana ole ollut ilmiselvä suunta sarjan vapaille agenteille.

Vaikka se onkin seurana hyvä, yleisöltään palkitseva paikka pelata ja tälläkin hetkellä itäisen konferenssin toiseksi paras joukkue.

Drake on kuitenkin pystynyt kasvattamaan Toronton vetovoimaa hiphop-henkisillä NBA-markkinoilla, jotka rakentuvat muita sarjoja voimakkaammin henkilöbrändien ympärille.

Pelaajien brändinäkökulmasta ajatellen sijainnilla on väliä. Ei haluta huonoihin seuroihin, ei tylsiin kaupunkeihin, jotka ovat ison mediaseurannan ulkopuolella. Draken tähtivoiman kautta Raptors on jo markkinoiden yläpäässä.

Hän on ylipäänsä pystynyt nostamaan Toronton NBA-profiilia esimerkiksi kutsuturnauksillaan, jonne on saapunut NBA:n eliittiä.

Ja sitten on näkyvyysarvo, jota pelaajamarkkinoillakin saa Draken kautta. Hänen vaikutuksestaan ovat puhuneet niin valmentajat kuin pelaajatkin. Raptorsin ulkopuolellakin. On yleinen käytäntö, että seurojen GM:t soittavat aina potentiaalisille uusille pelaajille. Raptorsin käytäntö on se, että heille soittavat GM ja Drake.

Juttu on julkaistu alunperin Elmo-lehdessä helmikuussa 2019.

Ole ensimmäinen kommentoija artikkeliin "Torontolla yksi maailman tunnetuimmista kannattajista – “Vaikutus vuodessa 440 miljoonaa dollaria”"

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.


*